پیوند ها
راهاندازی یک کسب و کار یا حتی اشتغال به کار بهصورت حرفهای برای افراد جوان میتواند تجربهای نو و تا حدی رعبآور باشد. شما شاید اطلاعات زیادی در مورد تجارت از کتابها و دانشگاه یا حتی منابع آنلاین کسب کرده باشید، اما تفاوت زیادی بین درک اصول تجارت از روی کاغذ با کسب تجربهی واقعی وجود دارد.
زمانی که به پایان دورهی فعالیت خود در یک شغل خاص برسید، کولهباری از تجربه و آموختهها خواهید داشت؛ با این حال شما باید تا ۳۰ سالگی، در حالت ایدهآل، با اصول و روشهای خاصی در کسب و کار آشنا شوید. در ادامه اطلاعات مهمی به شما ارائه میدهیم، درسهایی از تجارت که میتوانید تا زمانی که جوان هستید با به کار بستن آنها، احتمال موفقیت در کسب و کار خود را بالا ببرید.
راهاندازی یک کسب و کار موفق بهتنهایی غیرممکن است. حتی اگر شما یک کارآفرین با دانش مناسب باشید، در مسیر توسعهی کسب و کارتان افراد آگاه، شرکا، خردهفروشان و همقطارانی خواهند بود که به شما در این مسیر کمک کنند. پس اگر قدر افراد ارزشمند برای بیزینس خود را بدانید، فرصتهای بیشتری برای پیشرفت به وجود خواهد آمد. این افراد به شما در پیدا کردن ارتباطات جدید کمک خواهند کرد و در نهایت باعث میشوند تصمیمات تأثیرگذاری مانند عقد قراردادهای بلندمدت بگیرید.
اگر به این توصیه در جوانی عمل کنید؛ وقت خود را در تعامل با آدمهای اشتباه تلف نخواهید کرد، بلکه زمان خود را روی افراد مهم و ارزشمند سرمایهگذاری خواهید کرد.
صرف نظر از اینکه چه میزان اطلاعات در مورد تجارت دارید یا چقدر خود را برای آینده آماده کرده باشید، شکست در کسب و کار برای شما اجتنابناپذیر است. شاید بیزینس شما در کل موفق باشد، اما همیشه استراتژیهای شخصی و روشهای بازاریابی وجود خواهند داشت که با شکست کامل روبرو میشوند و همینطور ایدههای فجیعی که هیچگاه عملی نمیشوند. آگاهی از این موضوع که به موفقیت نرسیدن در بعضی از موقعیتها اجتنابناپذیر است، دستکم باعث میشود بهراحتی با این موضوع روبرو شوید.
شما میتوانید به شکستهای خود بهعنوان یک فرصت برای بهبود عملکرد خود نگاه کنید، به جای اینکه کاملا امید خود را از دست بدهید و دست از تلاش بردارید.
این ضربالمثل که زمان در حکم پول (طلا) است، بهدرستی اهمیت زمان را میرساند، البته در صورتی که بهدرستی مدیریت شود و روی آن سرمایهگذاری کنیم. شما میتوانید از زمان در بعدهای مختلفی از کسب و کارتان استفاده کنید. برای مثال در صورتی که یک فعالیت را زودتر شروع کنید، زودتر به مرحلهی سودآوری خواهید رسید و زمان بیشتری برای بهبود استراتژیهای خود در اختیار خواهید داشت.
علاوه بر این، شما ساعات کافی طی یک روز در اختیار دارید؛ اینکه چطور از این زمان استفاده کنید تأثیر مستقیم بر میزان ارزشی که میآفرینید دارد. هر چه سریعتر این موضوع را بدانید، زمان بیشتری برای اقدام خواهید داشت.
هیچگاه قدرت ارتباطات را دست کم نگیرید. داشتن ارتباطات مؤثر میتواند تقریبا از پیشآمدن هر گونه مشکلی جلوگیری کند. برای این کار باید بتوانید بهوضوح شرایط را توضیح دهید، انتظارات ثابتی داشته باشید و تمام سوءتفاهمها را برطرف کنید. ارتباط با دیگران برای حل مشکلات نیز مفید است، کافی است یک عذرخواهی ساده کنید یا راهحلی بینابین ارائه دهید یا شرایط را برای دیگران توضیح دهید.
به علت اینکه شرایط تجارت در عصر حاضر بهسرعت تغییر میکند، به تعویق انداختن طرحی به این علت که هنوز کامل نیست، میتواند به شکست کامل طرح بیانجامد. امروزه آن دسته از بیزینسهایی موفق هستند که انعطافپذیر، چابک و وفقپذیر باشند و بتوانند با آزمایش و بهبود طرحی که در حال تولید ارزش برای آنها است، درک بالای خود از شرایط در حال تغییر اقتصاد را ثابت کنند. هیچ طرحی در ابتدای راه کامل نیست؛ اما همیشه باید بین آمادگی طرح خود با فاکتورهای سرعت در اجرا و انعطافپذیری تعادل برقرار کنید.
ایدههای شما هر چقدر دارای اصالت و جذاب باشند، اما اگر قابلیت اجرایی نداشته باشند هیچ ارزشی نخواهند داشت. برای مثال، اگر شما ایدهی ساخت یک ویدیوی شگفتانگیز دارید، اما منابع لازم برای تولید آن به شکل اثرگذار را ندارید، بهتر است ایده خود را بهصورت موقت کنار بگذارید.
همین استدلال را میتوان در مورد ایدههای اقتصادی نیز به کار برد؛ شاید شما یک ایدهی انقلابی برای کارآفرینی داشته باشید؛ اما اگر هیچ روشی برای عملی کردن آن یا استحصال سود از آن وجود نداشته باشد، به هیچ وجه نخواهید توانست آن ایده را توسعه دهید. گاهی اوقات در تجارت بهترین ایدهها به علت عملینبودن یا به صرفهنبودن کنار گذاشته میشوند.
صرف نظر از اینکه چقدر میدانید یا فکر میکنید که چقدر میدانید، همیشه چیزهای بیشتری برای یاد گرفتن وجود دارد. همواره راههایی برای موفقیت بیشتر در مدیریت و کارآفرینی وجود دارد و همیشه مهارتها و تواناییهای جدیدی برای یادگیری وجود خواهد داشت. قرارگیری در مسیر «ارتقای مستمر» میتواند شما و کسبوکارتان را در بهترین موقعیت نگه دارد.
هرچه سریعتر درسهای تجاری را فرابگیرید، به همان میزان وقت بیشتری برای عملیکردن آنها در شرایط واقعی خواهید داشت و کمتر با عواقب عمل نکردن به آنها، چه از روی عمد چه ناخواسته، مواجه میشوید. شما هیچگاه در کار خود به کمال نمیرسید، پس اگر با فراموش کردن موضوعی مرتکب اشتباه شدید، نگران نشوید.
به یاد داشته باشید که بین خواندن توصیههای تجاری در یک وبسایت اینترنتی و عملی کردن آنها در موقعیتهای واقعی تفاوت وجود دارد. پس همزمان که با چالشهای جدیدتری روبرو میشوید، سعی کنید چیزهای جدیدتری یاد بگیرید.
آشنایی با روشهای خاص برای شناخت هر چه بهتر یک برند به توسعه و رشد آن کمک زیادی میکند.
اگر برند شما یک شخصیت خیالی بود، چه خصوصیت شخصیتی از خود نشان میداد؟ اگر بخواهید برای تشکیلات خود، کارمند جدید استخدام کنید، باید این افراد را بشناسید. شما باید از نقاط قوت و ضعف آنها مطلع باشید و بدانید این افراد چگونه با اعضای تیم شما کار میکنند و البته باید بدانید برای شما چگونه کار خواهند کرد.
شما بدون شناختن یک فرد، او را وارد تیم خود نمیکنید. با این حال بسیاری از کارآفرینان و بازاریابان، هیچوقت برای شناختن تشکیلات خود و در کل برای شناخت برندشان زحمتی متحمل نمیشوند.
البته واضح است که شما باید نماد خود را بهخوبی بشناسید و بدانید که میخواهید چه نوع تشکیلاتی داشته باشید. اما پرسش این است که شما واقعا چقدر برند خود را میشناسید؟
برند شما همانند خورشیدی است که بر منظومهی پیشرفت کاری شما سیطره دارد. تمام اقدامات بازاریابی شما بر اساس این هویت بنیادی پایهریزی میشود. مدیریت منابع انسانی و استخدامهای شما نیز به برندتان بستگی خواهد داشت.
حتی پیشرفت آینده کاری شما بسته به وظیفه و چشماندازتان، مطابق با استانداردهای این برند تعیین شده است. اگر با این علامتها آشنایی ندارید یا هیچوقت از آنها استفاده نکردهاید، نمیتوانید این وظایف را به کار ببندید.
اولین مرحله، شناخت مخاطب است چون مخاطب، برند شما را ارزشگذاری میکند. اگر این افراد را نشناسید یا برای تأمین کردن آنها استراتژی نداشته باشید، زحماتتان بینتیجه میماند.
مخاطبان شما مانند پیشگامان و حامیان برند شما، باید بدانند برند شما دقیقا چیست و به چه شکلی عمل میکند. مثلا پرسشی که میتواند پیش آید، این است که آیا مخاطب هدف شما، افراد جوان و جسور هستند؟ پس برند شما هم باید برای خواست آنها جسورانه باشد. آیا مخاطب هدف شما افراد مسنتر و به دنبال امنیت هستند؟ پس در این صورت برند شما باید دارای تخصص و اطمینان باشد. کدامیک از موارد یادشده طبق تحقیقات بازاریابی شما از طریق تاکتیکهای اولیه مانند نظرسنجی یا همچنین از طریق منابع دست دومی مثل ادارهی آمار، قابل اجرا هستند؟
شما برای پیشرفت بیشتر نیاز به شناخت رقیب خود دارید. مخاطب شما مثل یک ورودی مستقیم عمل میکند؛ باید برندی ایجاد کنید که آنها را تأمین کند. اما رقیب شما مثل یک قالبگر یا شکلدهنده عمل میکند؛ نکته کلیدی در این است که بفهمید رقبای شما، برندهای خودشان را به چه شکلی توسعه میدهند و پس از آن راهی برای الهام گرفتن از آنها و متمایز ساختن کار خود پیدا کنید. برند شما باید در بازار منحصربهفرد باشد، وگرنه در بازار دوام نمیآورید. از سویی برند شما باید نماینده و درخور پیشهی شما باشد.
اگر کارآفرین، مدیر بازاریابی یا مشخصکنندهی برند خود هستید، باید اندکی هم در مورد خودتان بدانید. شما علاوه بر داشتن فرصت توسعهی برند شخصی خود برای پیشرفت شرکت، میتوانید قسمتی از خصوصیات شخصیتی خود را نیز با برند بیامیزید. با این روش، برند شما شخصیتر و پویاتر و البته معتبرتر جلوه میکند.
شرح وظیفه و چشمانداز شما نیز در کل باید برگرفته و بیانکنندهی برند شما باشد؛ وظیفهی شما در واقع ارائهی توضیحی دربارهی چرایی وجود کسبوکار شما خواهد بود. پرسش این است که میخواهید با این کسبوکار چه چیزی به دست بیاورید؟ این در حالی است که چشمانداز شما دربردارندهی طرح مشخصتر دیدگاه شما از توسعهی تشکیلات است و پرسش اصلی در مورد آن به این صورت مطرح میشود که ۵ سال بعد در چه نقطهای خواهید بود. استراتژیهای بازاریابی و پیامهای شما با شناخت این اصول، موقعیت باثباتی پیدا میکنند.
شما باید درکی اصولی از فرهنگ شرکتی که میخواهید ایجاد کنید، داشته باشید. برند شما به منزلهی نشانهی هویتی مهمی برای مخاطب خارجی (یعنی مشتریان هدفتان) محسوب میشود. البته برای اعضای تیم خودتان هم مهم است.
قصد دارید چه نوع محیط کاری ایجاد کنید؟ به افراد مقابل خود به چه نحوی احساس راحتی میدهید؟ تعامل افراد شما با یکدیگر چگونه است؟
توصیف این ویژگیها در یک فضای محدود یا روی کاغذ، در زمان اعمال استراتژی بسیار مشکل است. در عوض شرکت در این تمرینها برای آشنایی بیشتر با برند خودتان مفید خواهد بود.
اول از همه، برند خود را بهعنوان یک شخصیت تخیلی تصور کنید، چرا که واگذار کردن خصوصیات شخصیتی به یک شخص آسانتر از یک ماهیت تجاری است. این شخص چه شکلی است؟ چه رفتاری دارد؟ ایجاد یک شخصیت بهعنوان وزنهی تعادل برای مشتریان هدف متوسط خود نیز مؤثر است.
در مرحلهی بعدی روی جدا کردن متغیرهایی کار کنید که شما را از رقیبتان متمایز میکنند. به یک پیام ساده فکر کنید و تصور کنید که برند شما به چه شکلی میتواند این پیام را بهنوعی متفاوت با برندهای دیگر بیان کند.
میتوانید «معیارهای» فرهنگی یا قابلیتها و امکاناتی خلق کنید که بهطور مختصر بیان کنند برند شما نشاندهنده چه چیزی است؟ مثلا اگر یک قصر بادی روبروی محل کار شما باشد، نشان میدهد شما برای تفریح کردن ارزش قائل هستید. وقتی برند کاری خود را در اولویت میگذارید و در جریان ارزش اثر قرار میگیرید، وظایف اصلی را که متضمن موفقیت تشکیلات شما هستند، بهتر انجام میدهید.
فقط این مسئله نیست، شما در چارچوب کلی فرهنگ شرکت خود بهعنوان فردی منسجمتر شناخته میشوید و کار، ارزشها و اقدامات خود را به یک محیط تجمعی و سازگار عرضه میکنید که این امر نیز اهمیت و تأثیر هر چیزی را در طول زمان بیشتر میکند.
کمپانی تویوتا بهتازگی تصمیم گرفته است تکنولوژیهای مربوط به سیستمهای محرکهی خود را در اختیار رقبا قرار دهد.
در جریان مراسم رونمایی از نسل بعدی جعبهدندهها، سیستمهای محرکهی هیبریدی و پیشرانههای Dynamic Force که احتمالا در محصولات سال آیندهی این کمپانی و در رأس آنها، تویوتا کمری جدید به کار گرفته خواهند شد؛ این خودروساز ژاپنی به خبرگزاری رویترز اعلام کرد تصمیم دارد تکنولوژیهای خود در زمینهی سیستمهای محرکه، شامل پیشرانهها و جعبهدندهها را به رقبای خود بفروشد. البته این کمپانی صحبتی از زمان اجرای این تصمیم به میان نیاورده است.
توشیوکی میزوشیما، مدیرعامل تویوتا، در این باره گفته است:
تأمینکنندگان تویوتا، فناوریهای بسیاری تولید میکنند که تنها توسط تویوتا قابل استفاده هستند. ما میخواهیم روند کنونی را بهگونهای تغییر دهیم که از آغاز در روند توسعهی فناوریها با تأمینکنندگان خود همکاری داشته باشیم... در این صورت تأمینکنندگان ما میتوانند فناوریهای توسعهیافته را در اختیار مشتریانی غیر از تویوتا نیز قرار دهند.
در حال حاضر وظیفهی توسعهی بخش عمدهای از اجزای سیستم محرکهی تویوتا به عهدهی تأمینکنندگانی است که یا بهطور کلی متعلق به تویوتا هستند یا بخشی از سهام آنها در اختیار این خودروساز است. اگرچه وضعیت کنونیِ همکاری این شرکت با تأمینکنندگان خود، سبب همکاریهای تنگاتنگ مهندسان با یکدیگر میشود؛ اما گاهی محصولات تولیدی تنها در خودروهای تویوتا قابل استفاده هستند. بنابراین تغییر روند کنونی چندین مزیت خواهد داشت؛ نخست اینکه به عقیدهی تویوتا تغییر این روند میتواند شتاب پیشرفت صنعت خودروسازی به سوی تولید خودروهای با آلایندگی کمتر را افزایش دهد. مورد دوم این است که به تأمینکنندگان تویوتا فرصت بزرگتر کردن دایرهی مشتریانشان داده میشود. در حال حاضر حدود نیمی از فروش شرکتهای دنسو (Denso) و آیسین (Aisin) به تویوتا وابسته است و مجموعهی شرکتهای تویوتا ۳۰ درصد از سهام هر یک از این تأمینکنندگان را در اختیار دارند.
از سوی دیگر؛ در دورهای که هزینههای تحقیق و توسعه با مطرح شدن بحثهای استفاده از انرژیهای جایگزین و خودران کردن خودروها بالا رفته است، این تغییر میتواند سبب بهبود وضعیت اقتصادی این خودروساز ژاپنی شود. با توجه به روند بازار، برخی از افراد در تویوتا معتقدند که از دید مشتریان، اهمیت جنبههای مکانیکی خودروها در تمایز میان برندها و کمپانیها کاهش یافته است.
گلکسی اس 8 که قرار است در سال ۲۰۱۷ معرفی شود، احتمالا با ۸ گیگابایت حافظه رم و تراشه قدرتمند اکسینوس 8895 عرضه خواهد شد.
در ابتدا باید بدانید این خبر هنوز توسط سامسونگ تائید نشده و ممکن است صحت نداشته باشد. در هر صورت به نظر میرسد گلکسی اس 8 قرار است از ۸ گیگابایت حافظه رم بهره ببرد. با این حساب پرچمدار آینده سامسونگ اولین تلفن هوشمند کمپانی کرهای خواهد بود که از این میزان حافظه رم در آن استفاده میشود.
طبق گزارشها، ظاهرا سامسونگ قصد دارد از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری در ساخت این چیپ استفاده کند. علاوه بر آن، در گلکسی اس 8 قرار است از چیپ حافظه فلش UFS 2.1 پشتیبانی شود.
مدتی پیش شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه گلکسی اس 8 از ۶ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیرهسازی بهره خواهد برد؛ اما اگر اخبار جدید صحت داشته باشند، محصول آینده سامسونگ از آنچه در نظر داشتیم قدرتمندتر خواهد بود.
سامسونگ قصد دارد با عرضه یک پرچمدار تمامعیار، خاطره بدی را که گلکسی نوت 7 در ذهن طرفداران و کاربران بهجا گذاشته است، پاک کند و انتشار چنین اخباری به این گفته مهر تائید میزند.
گفته میشود گلکسی اس 8 دارای مدل پلاس نیز خواهد بود که از صفحه نمایشگر ۶ اینچی بهره میبرد و جایگزینی برای گلکسی نوت 8 خواهد بود. گلکسی اس 88 پلاس قرار است از ترکیب دوربین دوگانه در پشت استفاده کند. این در حالی است که مدل استاندارد گلکسی اس 8 تنها دارای یک دوربین در پشت خود خواهد بود.
انتظار میرود گلکسی اس 8 دارای مشخصات سختافزاری جالبی مانند بهره بردن از نمایشگر ۵.۱ اینچ و تراشه اکسینوس 8895 باشد. البته احتمال دارد این گوشی در کشور چین و آمریکا مانند سال ۲۰۱۶ با یک تراشه بالارده اسنپدراگون عرضه شود و شایعاتی نیز در این زمینه وجود دارد مبنی بر اینکه، این تراشه قرار است اسنپدراگون ۸۳۵ باشد.
تلفن هوشمند گلکسی اس 8 مبتنی بر سیستمعامل اندروید 7.0 نوقا خواهد بود که روی آن رابط کاربری Experience سامسونگ قرار خواهد داشت. همچنین گفته میشود کمپانی کرهای ممکن است از دستیار هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کند که به نامهای بیکسبی (با صدای مردانه) و کسترا (با صدای زنانه) شناخته میشوند.
اتریش یکی از زیباترین کشورهای دنیا و مانند سایر شهرها و کشورها، در روزهای آخر سال، غرق در هیجان و شادی است. کریسمس و جشن سال نو با آداب و رسوم خاصی در اتریش برگزار میشود.
از اواخر ماه نوامبر تا آغاز سال نو، اتریش حال و هوای دیگری دارد. کوچک و بزرگ، خود را برای جشنهای باشکوه کریسمس آماده میکنند. بازارچههای کریسمس در گوشه و کنار شهرها برپا میشود. نورپردازیهای زیبا، چشم هر بینندهای را خیره میکند و هر جایی که نگاه کنید، یک درخت کریسمس زیبا و تزیین شده، قرار دارد.
اتریش یکی از دیدنیترین کشورهای دنیا است؛ هر زمان از سال که سفر کنید، زیبا و فریبنده است. اما در هفتههای آخر سال یعنی از اواخر ماه نوامبر و ماه دسامبر تا شروع سال جدید، شور و هیجان دیگری در شهرها وجود دارد.
جشن ظهور (Advent) دورهی آمادگی برای برگزاری جشنهای میلاد حضرت مسیح (ع) است. این دوره از یکشنبهی چهار هفته قبل از روز کریسمس آغاز میشود. یعنی همان روزی که خانهها با حلقههای گل زیبا، تزیین شده با روبان، چهار شمع و شاخههای سبز درختان تزیین میشود. در هر کدام از یکشنبههای باقی مانده تا کریسمس، یکی از این شمعهای روی حلقه، هنگام شام روشن میشوند، بسیاری از خانوادهها دعا میکنند، داستانهای کریسمس را بازگو میکنند و سرودهای مخصوص کریسمس را با هم زمزمه میکنند.
در وین، بازار کریسمس در میدان بزرگ و روبهروی تالار شهر برپا میشود. قدمت این بازار به سال ۱۲۹۸ بر میگردد.
بازارچههای کریسمس سابقهای طولانی در اتریش دارند. برای مثال، در وین، بازار کریسمس در میدان بزرگ و روبهروی تالار شهر برپا میشود. قدمت این بازار به سال ۱۲۹۸ بر میگردد. در اینسبروک (Innsbruck)، بازار دیدنی شهر در یکی از میدانهای قرون وسطایی و در دامنهی گلدن روف (Golden Roof) برگزار میشود. در زالتسبورگ (Salzburg) بازارچهی کریسمس و غرفههای جذاب آن، در میدان شهر و در کنار کلیسا فعالیت میکند. تقریبا در همهی شهرهای کوچک و بزرگ، بازارچههایی به مناسبت کریسمس و برای فروش تزیینات کریسمس، شیرینیهای سنتی و انواع هدایا، برپا میشود.
درخت کریسمس نقش مهمی در سنتهای اتریش برای جشن کریسمس دارد. هر شهری درخت کریسمس مخصوص خود را دارد. یک درخت کریسمس سنتی معمولا با تزیینات طلایی و نقرهای تزیین میشود. ستارههای حصیری، شکلات و آبنباتهای پیچیده در زرورق، آجیلهای بستهبندی شده و کوکیهای زنجبیلی تزیین شده، از دیگر تزیینات درخت کریسمس در اتریش هستند.
در شب کریسمس مغازهها معمولا ساعت ۶ بعدازظهر میبندند. هیچ نمایش تئاتر یا کنسرتی اجرا نمیشود، خیلی از رستورانها و کافهها تعطیل هستند و ترافیک تقریبا وجود ندارد. البته در وین و شهرهای بزرگ، برخی از رستورانها و کافهها تا دیروقت باز هستند.
در حدود ساعت ۷ بعدازظهر کریسمس (۲۴ دسامبر) درخت کریسمس برای اولین بار روشن میشود و همهی اعضای خانواده برای خواندن سرود کریسمس دور هم جمع میشوند.
هدایای کریسمس زیر درخت کریسمس قرار میگیرند و بچهها فکر میکنند که حضرت مسیح این هدایا را برای آنها به عنوان پاداش رفتار خوبشان در سال گذشته، آورده است.
جشن سال نو در گوشه و کنار شهرها و در کوچهها و خیابانها برگزار میشود. یکی از بهترین زمانهای سال برای سفر به اتریش، همین روزهای شروع سال نو است. در میان همهی شهرهای اتریش، وین حال و هوای دیگری دارد.
اجرای ارکستر سمفونیهای مشهور در تالارهای اتریش از محبوبترین برنامههای جشن سال نو، چه برای اهالی شهرها و چه برای گردشگران هستند. از ساعت ۲ بعدازظهر ۳۱ دسامبر تا ۲ نیمهشب اول ژانویه، در سراسر شهرها، جشن و هیجان برپا میشود. آتشبازی و اجرای موسیقی زنده، بخشهایی جدانشدنی از جشنهای سال نوی میلادی در اتریش هستند. در نیمه شب، ناقوس کلیساها به صدا در میآید.
از روزهای میانی ماه نوامبر یعنی از دوازدهم تا روزهای اول ژانویه یعنی ششم، با چراغانیهای خیرهکننده و تزیینات زیبای کریسمس، دهکدهها، کوچهها و خیابانهای اتریش، زیباتر از همیشه به نظر میرسند. یکی از جذابترین صحنهها، بازارچههای کوچک و بزرگ کریسمس هستند. در این بازارچهها، اسباببازیهای دستساز، انواع شیرینی و کوکی، تزیینات کریسمس و هدایای کوچک و بزرگ به فروش میرسد. در ادامه با تعدادی از مشهورترین بازارچههای کریسمس اتریش و تاریخ برگزاری آنها آشنا میشویم.
قدمت بازارچهی کریسمسی که در مقابل تالار شهر برگزار میشود، به سال ۱۲۹۸ بر میگردد. امروزه این بازار ۱۴۰ غرفه دارد که محصولاتی مانند غذاهای محلی و نوشیدنی، تزیینات کریسمس و صنایع دستی، عرضه میکنند. برای بچهها کارگاههای مخصوص کریسمس برگزار میشود که در این کارگاهها به بچهها، درست کردن کاردستی و پختن شیرینیهای مخصوص را آموزش میدهند.
یکی از دیدنیترین و جذابترین بازارچههای کریسمس اتریش در مقابل کاخ شونبرون برگزار میشود. کنسرتهای روزانه، عطر نوشیدنیهای محلی و کوکیهای زنجبیلی که در فضا پیچیده و درختان زیبای کریسمس، از جذابیتهای این بازارچهی دیدنی هستند.
در این بازارچه، غرفههای متعدد به فروش صنایع دستی، شیشههای رنگآمیزی شده با دست، اشیای سرامیکی، زیورآلات نقرهای و برنجی و... میپردازند.
درست در کنار کلیسای جامع سنت استفان، بازارچهای برپا میشود که بهترین صنایع دستی اتریش را عرضه میکند.
قدمت این بازارچهی زیبا که درست در مرکز شهر برپا میشود، به قرن پانزدهم میلادی برمیگردد. در کنار ساختمانهایی با معماری باروک، فروشندگان غرفهها، محصولات مختلفی از قبیل تزیینات و درخت کریسمس، هدیه و صنایع دستی میفروشند. گروههای نوازندهی محلی، اجرای زنده دارند و سرودهای کریسمس را همراه با مردم اجرا میکنند.
در سایر شهرهای کوچک و بزرگ اتریش هم بازارچههایی با شور و هیجان خاص روزهای آخر سال، برگزار میشود.
روز کریسمس یکی از تعطیلات ملی در اتریش است و بسیاری از خانوادهها از این فرصت برای دور هم جمع شدن و جشن گرفتن استفاده میکنند. غذای کریسمس در اتریش شامل ماهی سرخ شده، تورته زاخا (Sachertorte) و کوکیها و شیرینی مخصوص کریسمس به نام Lebkuchen، غاز، ژامبون، نوشیدنیهای محلی و موس شکلاتی است.
تورته زاخا یا زاخر نوعی کیک شکلاتی است که در سال ۱۹۳۲ میلادی توسط فرانتس زاخا در کشور اتریش در شهر وین برای کلمنز ونتسل فُن مترنیخ سیاستمدار اتریشی ابداع شد.
جمهوری چک، یکی از زیباترین کشورهای اروپایی و محبوب گردشگران است. پراگ، پایتخت زیبای این کشور در روزهای کریسمس، حال و هوای خاصی دارد.
آمادگی برای جشنهای کریسمس در جمهوری چک از اواسط ماه نوامبر شروع میشود. اعضای خانواده با کمک هم خانهها را تمیز میکنند، فرشها را میشویند و وسایل خانه را گردگیری میکنند. فروشگاههای کادویی و دپارتمان استورها و فروشگاههای زنجیرهای، دکوراسیون خود را به مناسبت کریسمس تغییر میدهند. مردم برای خرید هدایا، لباسهای جدید و وسایل تزیینی، فروشگاهها و مغازهها را زیر پا میگذارند. شور و هیجان خاصی در شهرها جریان دارد.
یکی از چیزهایی که در سبد خرید افراد پیدا میشود، شیرینیهای مخصوص کریسمس است. تورته لینتسر (Linzer) نوعی کیک است که معمولاً در هنگام کریسمس خورده میشود. از ویژگیهای این کیک، قرار گرفتن یک لایه مربای ترش و شیرین، مانند مربای رزبری در داخل آن و نوارهایی از خمیر است که روی آن قرار گرفته است.
نان شیرین مخصوص کریسمس که Vanoka نام دارد هم یکی دیگر از شیرینیهای مخصوص کریسمس است. بسیاری از خانوادهها این شیرینیها را در خانه تهیه میکنند.
جشن ظهور یا Advent از چهار یکشنبه قبل از شب کریسمس شروع میشود. در این مدت، حلقهای با شاخههای سبز درختان، روبان، کاج، نوارهای تزیینی ساخته میشود. چهار شمع روی این حلقه قرار میدهند که هرکدام نشان از یکشنبههای باقی مانده هستند. کودکان، تقویمهای زیبایی هدیه میگیرند که روزشمار روزهای باقیمانده تا جشن کریسمس است. در این تقویمها ۲۴ پنجرهی کوچک قرار دارد که داخل هرکدام هدیهای مانند یک شکلات کوچک، پنهان شده است. هر روزی که میگذرد، بچهها یکی از این پنجرهها را باز میکنند و هدیهی خود را برمیدارند.
در روز چهارم دسامبر، دختران دم بخت یک ترکهی گیلاس از درخت میکنند و در آب قرار میدهند. اگر در روز کریسمس این ترکه شکوفه داد، به این معنا است که آنها در سال پیش رو ازدواج میکنند.
در آخرین روزهای قبل از ۲۵ دسامبر، اعضای خانواده به هم تبریک میگویند و برای هم هدیه میخرند. خانهها به زیباترین شکل ممکن تزیین میشوند. درخت کریسمس یکی از ضروریترین تزیینات کریسمس در جمهوری چک است. برای تزیین درختها از میوههای قرمز مثل سیب، آجیلهای بستهبندی شده، پوشالهای تزیینی، تزیینات شیشهای و لامپهای رنگی استفاده میشود.
این درختهای زیبا در روزهای ۲۳ یا ۲۴ دسامبر علاوه بر خانهها، میدانها، خیابانها و کلیساهای شهرها را هم زینت میبخشند. درخت کریسمس میدان شهر قدیم پراگ بسیار مشهور است و در این روزها، به یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری پراگ تبدیل میشود.
صحنههای ولادت حضرت عیسی (ع) هم یکی دیگر از تزیینات کریسمس هستند که در شهرها و خیابانها به نمایش در میآیند. این ماکتها با ابعاد متفاوت و مواد مختلفی چون چوب، کاغذ، سرامیک و... ساخته میشوند.
روز سنت نیکولاس با اشتیاق فراوانی در جمهوری چک برگزار میشود. غروب روز پنجم دسامبر، بچهها به آسمان خیره میشوند تا نشانهای از حضور سنت نیکولاس را ببینند. اهالی این کشور اعتقاد دارند که Svaty Mikalas در این روز از بهشت به زمین میآید در حالی که پیراهنی طلایی پوشیده و دو کیف همراهش دارد. یک کیف پر از هدیه برای بچههای خوب و دیگری کیفی پر از چوب برای تنبیه بچههای بد.
در غروب ۵ دسامبر، بچهها جورابی از پنجرهها آویزان میکنند تا سنت نیکولاس، هدایای آنها را در جوراب بگذارد. صبح روز بعد به دنبال هدیهی خود میروند. البته کادوی اصلی بچهها، روز کریسمس به آنها داده میشود.
در روز کریسمس (۲۴ دسامبر) خانوادهها در خانه دور هم جمع میشوند و شام کریسمس را آماده میکنند. برخی از افراد، به خصوص مذهبیترها، این روز را روزه میگیرند و زمانی که اولین ستاره در آسمان درخشید، روزهی خود را با غذایی عالی، افطار میکنند. همهی فامیل و اعضای خانواده به مهمانی شام در منزل یکی از اقوام دعوت میشوند. شام سنتی کریسمس در جمهوری چک شامل سوپ ماهی، ماهی سرخشده و سالاد سیبزمینی است.
میز شام برای تعدادی مهمان آماده میشود. این تعداد باید زوج باشد. اگر قبل از اینکه همه شام خود را تمام کنند، کسی از سر میز بلند شود، بدشانسی میآورد. بعد از شام، هدایا رد و بدل میشوند. نیمه شب، مراسم عشای ربانی برگزار میشود.
بازارچههای کریسمس به بخشی جدانشدنی از مراسم و سنتهای کریسمس در گوشه و کنار دنیا تبدیل شدهاند. در شهرهای مختلف جمهوری چک هم بازارچههای متعددی برگزار میشوند اما بازارچههای کریسمس پراگ، حال و هوای دیگری دارند. لامپهای رنگی و نورپردازیهای جذاب این بازارچهها، این شهر تاریخی را زیباتر از همیشه به نمایش میگذارد. غذاهای محلی، عطر شیرینیهای داغ و هیجان و سرگرمی در کنار این بازارچهها، برای همه، هم اهالی شهر و هم گردشگران، جذاب است.
مهمترین بازارهای کریسمس پراگ در میدان اصلی شهر قدیم پراگ و میدان Wenceslas برپا میشوند که فقط ۵ دقیقه پیاده با هم فاصله دارند. بازارچههای کوچکتر دیگری هم در گوشه و کنار شهرها جریان دارند.
بازارچه کریسمس پراگ هر روز از ۲۶ نوامبر تا ۶ ژانویه فعالیت میکند حتی در روزهای کریسمس و سال نو.
این بازارچهها از غرفههای چوبی زیبایی تشکیل میشوند که به زیبایی تزیین شدهاند. در این غرفهها میتوانید کالاهای مختلفی از جمله ظروف شیشهای، زیورآلات، تورهای دستساز، اسباببازیهای چوبی، ظروف فلزی، اشیا و ظروف سرامیکی، شال و کلاه و دستکش و عروسکهای زیبا با لباسهای محلی خریداری کنید.
انواع هدایای کریسمس و تزیینات و وسایل دکوری برای درخت کریسمس هم در این بازارچهها به فروش میرسد. اما بازارچههای کریسمس فقط برای خرید نیستند. بازدیدکنندگان در این بازارچهها میتوانند بهترین غذاها و شیرینیهای محلی را نوش جان کنند و پختن آنها را یاد بگیرند. این غذاها و شیرینیهای لذیذ جلوی چشم شما آماده میشوند و شما میتوانید آنها را داغ و تازه نوش جان کنید. میتوانید انواع نوشیدنیهای محلی و نوشیدنیهای داغ را هم به غذای خود اضافه کنید.
در بازارچه کریسمس میدان شهر قدیم پراگ، یک اصطبل برای حیوانات هم وجود دارد که بچهها میتوانند در آنها این حیوانات را ببینند و سواری کنند.
جذابترین بخش این بازارچه، درخت کریسمس بزرگ و مشهور آن است. وقتی چراغهای رنگارنگ و زیبای این درخت کریسمس روشن میشود، میدان قدیمی شهر مانند نگینی در دل بناهای گوتیک و تاریخی شهر پراگ میدرخشد.
میدان Wenceslas هم یک درخت کریسمس فوقالعاده دارد که حال و هوای دیگری به شهر میدهد.
در این روزها یکی از سرگرمیهای بچهها، پوشیدن لباسهای سنتی و خواندن سرودهای کریسمس است.
سفر به روسیه میتواند سفری هیجانانگیز برای هر کس باشد. روسیه که کشوری سرد است، دیدنیهای فراوان دارد. از سن پترزبورگ گرفته تا شهرستانهای کوچکتر آن، همه دیدنی هستند. سوچی یکی از مناطقی است که همواره بسیار مورد علاقه و توجه گردشگران قرار میگیرد.
سوچی شهری گردشگری در روسیه و واقع در سرزمین کراسنودار است. این شهر بر کرانههای دریای سیاه و در دامنهی بلندیهای پوشیده از برف رشته کوه قفقاز جای دارد. سوچی با مساحتی نزدیک به ۱۴۵ کیلومتر، طویلترین شهر اروپا است.
آب و هوای سوچی نیمهگرمسیری است. زمستانهای این منطقه معتدل است. تابستانها گرم و زمستانها معتدل است.
در سال ۲۰۱۴ این شهر به عنوان میزبان المپیک زمستانی انتخاب شده بود.
سوچی بزرگترین شهر توریستی روسیه محسوب میشود و به «پایتخت تابستانی روسیه» و «مروارید دریای سیاه» هم معروف است.
رشتههای اسکی آلپاین و اسکی نوردیک المپیک و پارالمپیک زمستانی ۲۰۱۴ روسیه در «مجموعهی اسکی رزا خوتور» در منطقهی سوچی برگزار شد. بخشی از مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم در سوچی برگزار خواهد شد.
پارک ملی سوچی در نزدیکی سواحل شمال شرق دریای سیاه قرار دارد. این پارک در سال ۱۹۸۳ ساخته شد. این پارک از اولین پارکهای روسیه است. اطراف پارک ملی، کوهها، غارها و آبشارهای سوچی هستند. موزهی اقوام سوچی نیز در پارک ملی ساخته شده است.
و بسیاری مناطق دیدنی و زیبای دیگر که از دیدن آنها لذت خواهید برد.
روسیه، مرز غربی این کشور
در صورت همراهی با یکی از تورهای روسیه میتوانید از این شهر دیدن کنید. وسایل حمل و نقل نیز در این شهر فراهم است و میتوانید از قطار یا هواپیما برای رسیدن به این شهر استفاده کنید.
استانبول شهری است به قدمت چند دوره، از کلیساهایی که بعدها به مسجد تبدیل شدند و بازارهایی که قدمت چند صد ساله دارند. با این برنامهی سفر از کجارو همراه باشید تا در دو روز شهر استانبول را کشف کنید.
اگر قصد سفر به استانبول را دارید و میخواهید از تمامی جاذبههای آن دیدن کنید، در این مقاله با کجارو همراه باشید تا علاوه بر معرفی کوتاه جاذبههای برتر شهر، راهنمای بازدید و چگونگی رسیدن به آنها را بخوانید.
در این برنامه میتوانید از ۵ جاذبهی مسجد سلطان احمد، باسیلیکا سیسترن،موزهی باستان شناسی استانبول، بازار ادویهی استانبول، موزهی چورا دیدن کنید. سفر خود را از مسجد سلطان احمد آغاز میکنیم و به ترتیب به جاذبههای دیگر میرویم.
این مسجد که با نام مسجد آبی نیز شناخته میشود و در سال ۱۶۱۶ میلادی ساخته شده، دارای ۶ منارهی بزرگ و گنبدی به ارتفاع ۴۵ متر است. از بهترین مکانهایی که میتوان این مسجد را در آن مشاهده کرد، پارک سلطان احمد است. این پارک، که در وسط آن استخری بسیار زیبا وجود دارد، نمایی زیبا از مسجد آبی و مسجد ایاصوفیه را دارد.
باسیلیکا سیسترن آب انباری قدیمی است که در قرن ۶ام میلادی برای ذخیره آب ساخته شده است. این مجموعه شامل ۳۳۶ ستون ۹ متری است. دیوارهای خشتی این آب انبار ۵ متر ضخامت دارند. ظرفیت این آب انبار صد هزار تن آب تخمین زده شده است.
متن زیر توضیحی از شریف ینن در مورد آبانبار باسیلیکا است که شکوه بینظیر این مکان را تشریح میکند:
از کلمه باسیلیکا (basilica) در زبان انگلیسی مدرن، برای ساختمانهایی با یک سالن اصلی مرکزی و چند راهرو، یا برای کلیساهایی که دارای دو ردیف ستون و انتهای منحنی شکل هستند، استفاده میشود.
اما آبانبار باسیلیکای استانبول هیچکدام از دو مورد بالا نیست؛ بلکه یک آبانبار باستانی است که برای ذخیره آب از آن استفاده میکردهاند. این آبانبار، در میان تقریبا دو هزار مخزنی که در دوره بیزانس وجود داشته، بزرگترین بوده و زیر شهر استانبول یا همان قسطنطنیه، قرار گرفته است. دلیل این نامگذاری، ستونهای ردیفی آن است. ستونها و سرستونهای معبدهای غیرمسیحی آن بازسازی شده که ظاهری زینتی و باشکوه به این مکان داده است. به این آبانبار همچنین «سارای»، که به زبان ترکی به معنای «مکان» است، گفته میشود.
موزهی باستان شناسی استانبول، که مجموعهای از سه موزهی باستان شناسی، هنر اسلامی و شرق باستان است، بیش از یک میلیون شیء تاریخی را در خود جای داده است. این موزه در سال ۱۸۱۱ میلادی بنا شده است. از آثار گرانبهای این موزه میتوان به ۸۰۰ هزار سکه به جا مانده از دوران عثمانی، مجسمهی اسکندر و زئوس، تفاهمنامه قادس، تابوتدان زنان گریان و مجسمه زنجیرلی اشاره کرد.
بازار ادویهی استانبول که در سال ۱۶۶۰ ساخته شد، یکی شلوغترین و پر رفت و آمدترین بازارهای استانبول است. در این بازار میتوانید بهترین ادویهجات، شیرینیها، خشکبار، خاویار، موم عسل، قهوه و چای را تهیه کنید.
موزهی چورا یا موزهی کورا که قبلا کلیسایی با همین نام بوده در قرن ۱۱ میلادی ساخته شده است. این کلیسا در قرن ۱۶ میلادی به مسجد و در سال ۱۹۴۸ به موزه تبدیل شد. نقاشیهای زیبایی در این کلیسا وجود دارد که دربارهی زندگی عیسی مسیح (ع) و مریم مقدس است. گنبد این مسجد قطری به بزرگی ۷/۵ متر دارد.
فیلم «سلام بمبئی» محصول مشترک ایران و هند به تازگی اکران خود را شروع کرده و میتواند پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران شود.
فروش یک فیلم در سینمای ایران به عوامل مختلفی نظیر وضعیت اکران، تعداد سینماها، زمان اکران، بازیگران فیلم، در پارهای از اوقات نام کارگردان و مهمتر از همه حواشی فیلم وابسته است. سال ۹۵ یکی از عجیبترین و امیدوارکنندهترین سالهای سینمای ایران از لحاظ اقتصادی به حساب میآید. به احتمال زیاد سلام بمبئی برای سومین بار در این سال رکورد فروش تاریخ سینمای ایران را جابجا کند و این اتفاق برای سینمای کم فروغ ایران شگفتانگیز است.
سلام بمبئی یک فیلم عشقی است که برخی از مؤلفههای این ژانر را در ساختار خود گنجانده است. الگوی عشق پسر فقیر به دختر ثروتمند تاریخچهای طولانی در سینمای هند و همین سینمای خودمان دارد. هوشنگ کاووسی منتقد باسابقه سینمای پیش از انقلاب برای مجموعهای از فیلمها با ساختار و ویژگیهای مشترک همچون داستانپردازی عجولانه، قهرمانسازیهای بیمنطق، رقص و آواز کابارهای بدون ارتباط با داستان، نبود روابط علی و معلولی، عشقهای غیر واقعی، حادثهپردازی و... که در سینمای ایران تکرار میشدند نام فیلمفارسی را انتخاب کرد. این فیلمها عموماً با گرته برداری از سینمای هالیوود و هند ساخته میشدند. در روایت داستانی این فیلمها معمولاً استفاده از چرخشهای داستانی محیرالعقول و سؤتفاهمهای اغراقآمیز و طنز سطحی و سادهلوحانه وجود داشت و عنصر تعلیق و اضطرابشان بیشتر به کمدی ناخواسته نزدیک میشد. شخصیتهای این فیلمهای معمولاً از تیپهای آشنای اجتماعی بودند و دمدستی تر از آن بودند که به عنوان یک انسان با هویت فردی شناخته شوند. بازیگران در اینگونه فیلمها حتی اگر فقیر بودند لباسهای گران میپوشیدند و معمولاً در داستانهای عشقی به خاطر معشوق کتک میخوردند. فیلمفارسی در طول سالهای پس از انقلاب به شکلهای مختلفی دوباره به جریان سینمای ایران بازگشته و در مواقعی، که کم هم نبوده، با استقبال مخاطبان مواجه شده است. در این مطلب به بررسی ویژگیهای سلام بمبئی و وجه تشابهاش به فیلمفارسی و همچنین علت فروش خوب این فیلم خواهیم پرداخت.
در چند سال اخیر برخی تهیهکنندگان الگوی تازهای برای جذب مخاطب و دور زدن سانسور پیدا کردهاند: فیلمسازی در کشوری دیگر. «من سالوادور نیستم» که تا پیش از اکران فروشنده پرفروشترین فیلم بود برای رفع مسئله حجاب و ایجاد جذابیت جنسی به برزیل رفت، کاری که سلام بمبئی در هندوستان و با بازیگران هندی انجام داده است. در حال حاضر وزارت ارشاد اجازه میدهد که اینگونه فیلمها بدون مشکل سانسور اکران شوند و مردم هم گذشتن از خط قرمزها را دوست دارند. بیشک در کنار این مسئله یکی از مهمترین دلایل فروش بالای سلام بمبئی حضور محمدرضا گلزار در فیلم است. همانطور که حضور رضا عطاران فروش سالوادور را تضمین میکرد. در ادامه به بررسی فیلمنامه سلام بمبئی (اگر فیلمنامه منسجمی وجود داشته باشد) پرداخته میشود.
ابتدا سراغ شخصیتپردازی میرویم. در این فیلم شخصیتها به واسطه درونیاتشان تعریف نمیشوند بلکه هر آنچه از آنها میدانیم به شکل ظاهری و ویژگیهای ظاهریشان محدود شده است. جالب است که موضوع و مضمون اصلی فیلم، عشق، یک پدیده درونی است اما در این فیلم همه چیز در ظاهر و بیرون اتفاق میافتد. کریشما، با بازی دیا میرزا، پولدار است چون یک ماشین مدل بالا سوار میشود. از ظاهر و لباسهایش هم کمی از سطح زندگیاش میفهمیم. اما در هیچ بخشی از داستان اشاره نمیشود که کریشما خسیس است یا ولخرج، مغرور است یا دلرحم، عجول است یا صبور، منطقی است یا احساساتی و... فقط میدانیم که او به دنبال عشق حقیقی است، و مگر هزاران فیلم با این ویژگی در سینمای هند و یا هالیوود ساخته نشده است؟ چه نگاه یا نگرش تازهای باعث میشود که فیلم ارزش تماشا کردن پیدا کند و از آن مهمتر تا این حد با استقبال مواجه شود؟
سراغ شخصیت علی برویم. به واسطه رابطهاش با مادر و همخانهایاش و همچنین نوع شغلی که انتخاب کرده است چیزهای اندکی از او میفهمیم. مثلاً میدانیم که روی پای خود ایستاده و مغرور است. مادرش را خیلی دوست دارد. اعتقادات مذهبی دارد اما بین سنت و مدرنیته گیر کرده است. راستی رفتار مادر علی چقدر به واقعیت نزدیک است؟ مادری که به واسطه لحظات کمی که خودش یا صدایش در فیلم حضور دارد متوجه عمق مذهبی بودنش شدهایم اما نسبت به حرف علی که میخواهد زن هندی بگیرد بیش از حد مشتاق است. تفاوت مهمی بین تعریف ویژگیهای شخصیتی و شخصیت پردازی وجود دارد. شخصیت پردازی به ویژگیهای شخصیتیای اطلاق میشود که در درام نقش بازی میکنند و اثرگذار هستند.
در داستانی که قرار است برای علی رخ دهد (اگر آشنایی با کریشما و ماجراهای بعد از آن را بتوان داستانی دانست) کدامیک از این ویژگیهای عنوان شده بر قصه اثر میگذارد؟ هیچیک. اگر علی از خانواده غیر سنتی بود هم میتوانست عاشق کریشما شود و با نامزد او در بیافتد. انگار مهمترین مسئله همان فقر و عشق غیر منطقی و ناگهانی پسر و دختر است یعنی کلیشه همیشگی این دسته فیلمها. اما این عشق فقط یک نگاه سطحی به مسئله دوست داشتن است چون اساساً شخصیت ویژهای خلق نشده که بتواند دوست داشته باشد و دوست داشتن را نشان دهد. در این میان چارهای برای فیلمساز باقی نمیماند که در سکانسهای حوصله سر بر رستوران و یا ماشین کریشما یکی در میان و به زبانهای مختلف به همدیگر بگویند که دوستت دارم تا این عشق آسمانی جلوه بیرونی پیدا کند.
شخصیت علی در طول داستان هیچگاه درگیر مشکلی نمیشود که خودش بتواند آن را حل کند و معجزهای رخ ندهد تا داستان را جلو ببرد. او یا پشت در خانه کریشما زار میزند یا کتک میخورد، همانند کریشما که در نبود علی جز گریه کردن کاری ندارد که بکند تا پس از مدت زیادی زار زدن زیر باران ناگهان یادش بیافتد که میتواند شماره معشوق خود را از دانشگاه بگیرد (چرا پیش از این یادش نیافتاد؟ این فراموشی هم پیامد عشق است؟) تا باز هم یک گره دم دستی در ساختار درام، مرگ مادر علی، به واسطه یک تلفن ساده حل بشود. شاید تنها بخشی از داستان که علی مشکل خود را حل میکند مواجهاش با نامزد کریشما، همان که به واسطه یک اسلحه شخصیت خبیثاش به مخاطب معرفی میشود، در رستوران محل کار علی است که علی با قدرت کلام خود او را ساکت میکند و در برابر نیروی منفی داستان میایستد: «عشق رو نمیشه گدایی کرد چون چیزای با ارزش رو به گدا نمیدن.» دیالوگی که خیلی از مخاطبان را سر ذوق میآورد همانطور که مشابه این جمله در شبکههای مجازی با لایکهای فراوان استقبال میشود.
واقعیت این است که نه پیچشی در روایت داستان وجود دارد و نه گرهای خلق میشود که به واسطه هوشمندی شخصیتها یا تلاششان باز شود. فیلم عملاً هیچ داستان دراماتیکی ندارد و تمام توان خود را برای درگیر کردن مخاطب بر روی ظاهر شخصیتها و فضای فیلم و جذابیتهای جنسی و موضوع خط قرمزیاش استوار کرده است. روایت فیلم بهگونهایست که مهم ترین بخشهای داستان در نامه و یا مونولوگها شخصیتها گفته میشود. برای مثال نامهای که کریشما در انتهای داستان به علی مینویسد مهمترین گره داستان را باز میکند و این مبتدیانهترین و دم دستیترین شیوه برای روایت در فیلمنامه است.
آنچه در «سلام بمبئی» گم است خود ذات سینما یعنی روایت کردن یک داستان توسط تصاویر است. تقریباً تمامی میزانسنهای فیلم (موقعیت قرارگیری شخصیتها در مقابل دوربین) و همچنین ترکیببندی قابها کلیشهای و بدون مفهوم است. مفهوم کارگردانی در این فیلم به قرار دادن بازیگران (به هر شکلی که شده و راحتتر است) در مقابل دوربین و زدن دکمه فیلمبرداری تقلیل پیدا کرده است. برای مثال محل قرار گیری دوربین و یا شیوه حرکت آن در سکانسی که خانه علی به هم ریخته است و کریشما قرار است به زودی به آنجا بیاید (چه دلیلی بدتر از جا ماندن موبایل) هیچ هیجانی در مخاطب ایجاد نمیکند. به همین دلیل تدوینگر همانند دیگر قسمتهای فیلم با استفاده از موسیقی سعی میکند ریتم و حس و حال فیلم را در بیاورد و هیجانی القا کند. نوع کارگردانی در سکانسهای خوشگذارنی و تفریح هم (بیش از نیمی از فیلم) بنا به الگوی مورد علاقه فیلمساز یعنی فیلمفارسی و فیلم هندی به موزیک ویدئو نزدیکتر است تا سینما. هیچکاک جمله معروفی در مورد اهمیت کارگردانی در سینما دارد: «اگر در فیلمی صدا را حذف کنید باز هم باید بتواند حرفش را بزند.» از این منظر سلام بمبئی یک بازنده تمام عیار است (البته اگر زیرنویس فارسی فیلم را هم به حساب نیاوریم) چون تمام روایت داستاناش وابسته به مونولوگ است و تمام حس و حالش وابسته به موسیقی.
به مسئله فروش فیلم بازگردیم. هر فیلمی در سینما ناخواسته یا هدفمند اثری بر بینندگانش میگذارد. اثر نگاه سطحی سلام بمبئی به مفهوم عشق بیشک تأثیر چندان مطلوب بر فضای جامعه و مخاطبان فیلم نخواهد گذاشت. پیرامون نگرش فیلمساز دو نظریه قابل بررسی است. اول آنکه فرض کنیم نگاه کارگردان به عشق و رابطه زن و مرد برخواسته از دل جامعه و شبیهسازی از روابط موجود در جامعه است و فرض دوم آنکه این نگاه را حاصل برداشت ناقص سازنده اثر از وضع موجود دانست. ارتباط گسترده مخاطب را اگر صرفاً به پای مؤلفههایی چون بازیگر محبوب و گذر از خط قرمزها نگذاریم میتوان حدس زد که جامعه در یک معنای عام علاقه نسبی به برداشتهای سطحی و قابل هضم از مفاهیم پیچیده دارد تا هم نیازهای خود را رفع کند و هم وقتی برای تفکر به پرسشهای بنیادین تلف نکند. با این حدس تفاوتی نمیکند که کدام فرض درست است، برداشتی که مخاطب از اثر میکند و راهکاری که مخاطب برای جذب مخاطب و بازگشت سرمایه برگزیده است کاملاً منفعت دو طرف را در بر میگیرد. باید پذیرفت که مسئله ریشهای تر از آن است که بتوان امیدوار بود پرفروشترین فیلم سینمای ایران اثری از اصغر فرهادی باقی بماند. تاریخ ثابت کرده است که نگاه سطحی، مقتدرانه در صف اول جذب مخاطب قرار گرفته، میگیرد و خواهد گرفت.
لامبورگینی از مدل ۲۰۱۷ اونتادور S با قدرت ۷۳۰ اسب بخاری رونمایی کرد.
لامبورگینی برای جایگزینی مدل اونتادور LP700-4 در سال ۲۰۱۷، مدلی با نام اونتادور S را معرفی کرد که قدرت آن ۳۹ اسب بخار افزایش پیدا کرده و همچنین به سیستم چهارچرخ فرمان گیر مجهز شده است. این مدل همچنین دارای یک حالت رانندگی جدید به نام (Ego) است.
این اونتادور جدید مجهز به یک پیشرانهی ۱۲ سیلندر خورجینی به حجم ۶.۵ لیتر است که میتواند ۷۳۰ اسب بخار قدرت تولید کند و این خودرو را در عرض ۲.۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. به گفتهی لامبورگینی حداکثر سرعت این خودرو به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
در بخش جلویی تغییراتی در آیرودینامیک این خودرو داده شده است و ورودیهای هوای جدید از نوع دندانهدار هستند. ضمن اینکه ابعاد اسپیلیتر جلو بزرگتر شده است. در قسمت عقبی یک دیفیوزر بسیار بزرگ به رنگ مشکی وجود دارد که برای کاهش وزن از جنس فیبر کربن ساخته شده است. این دیفیوزر نیز در بهبود آیرودینامیک خودرو تأثیر بسزایی دارد.
بالچهی عقب اونتادور بسته به میزان سرعت میتواند در سه مرحله بالا بیاید و بهصورت دستی نیز امکان تنظیم آن وجود دارد. خروجی اگزوز از نوع تکی است و در بخش پایینی سپر عقب جای گرفته است. شایان ذکر است که وزن سیستم اگزوز در مدل جدید کاهش پیدا کرده است.
به گفتهی استفانو دومنیکالی مدیر اجرایی و رئیس لامبورگینی:
این مدل نسل بعدی اونتادور است و به تکنولوژیهای جدیدی برای بهبود عملکرد مجهز شده است. این خودرو نقطهی عطفی در خصوص بهبود قابلیتهای یک سوپر خودرو محسوب میشود. اونتادور S خودرویی با طراحی رؤیایی و مجهز به جدیدترین فناوریهای روز است و عملکرد آن در هنگام رانندگی مفاهیم جدیدی وارد دنیای سوپر اسپرتها خواهد کرد.
این مدل همچنین نخستین خودروی لامبورگینی است که به سیستم چهارچرخ فرمانگیر مجهز شده است. وجود چنین سیستمی سبب میشود عملکرد خودرو در سرعتهای بالا و در هنگام دور زدن بهبود پیدا کند؛ ضمن اینکه در رانندگی شهری نیز کارآمد است و قابلیتهای مانورپذیری خودرو را ارتقا میدهد.
اونتادور اس مجهز به چهار حالت رانندگی با نامهای: استرادا، اسپرت، کورسا و ایگو است. حالت استرادا بیشتر برای استفادهی عادی و روزمره توصیه میشود.حالت اسپرت خودرو را به یک مدل دیفرانسیل عقب تبدیل میکند و بیشتر برای تفریح و سرگرمی است. حالت کورسا مخصوص پیست مسابقه است. حالت ایگو اما یک وضعیت مشخص و از قبل تنظیمشده نیست بلکه در این حالت میتوان عملکرد بخشهای مختلف را بسته به سلیقهی راننده تغییر داد و تنظیم کرد که این تنظیمات شامل قسمتهایی مانند فرمان، سیستم کنترل کشش و تعلیق میشوند.
سیستم استارت/استاپ نیز در اونتادور تعبیه شده است و برای مصرف بهینهی سوخت، یک سامانهی مدیریت مصرف سوخت فعال در این خودرو تعبیه شده است که میتواند در صورت عدم نیاز به قدرت بالا تا شش تا از ۱۲ سیلندر خودرو را به حالت غیرفعال دربیاورد. برای رام کردن این گاو وحشی از سیستم ترمز کربن سرامیکی بهصورت استاندارد بهرهگیری شده است. روی رینگها لاستیکهای پیرلی از نوع (P Zero) موجود هستند که بهطور ویژه برای دستیابی به بالاترین هندلینگ ممکن در سیستم چهارچرخ فرمان گیر و کاهش کم فرمانی طراحی شدهاند.
اونتادور S از بهار سال آینده وارد بازار فروش خواهد شد و قیمت آن از ۴۲۱ هزار و ۳۵۰ دلار آغاز میشود.
با توقف تولید گلکسی نوت 7، سامسونگ در تلاش است گلکسی اس 8 را با ویژگیهای متعدد عرضه کند تا بار دیگر اعتبار گذشتهی خود را به دست آورد.
با حذف گلکسی نوت ۷ از سبد محصولات سامسونگ، حالا تمام تمرکز این غول کرهای بر گلکسی اس ۸ است. این گوشی که ابتدا تصور میشد در نمایشگاه MWC 2017 معرفی شود، بنا بر شایعات جدید قرار است در ماه آوریل و در شهر نیویورک رونمایی شود. در روزهای گذشته شایعات بسیاری در مورد این گوشی منتشر شده است و حالا شایعات جدید خبر از ویژگی Beast Mode برای این گوشی میدهند. البته در مورد جزئیات این ویژگی، اطلاعاتی در دست نیست.
بنا بر گزارش جدید؛ شرکت کرهای نام تجاری Beast Mode را در اروپا به ثبت رسانده است؛ اما در مورد استفاده از آن در گوشیهای آینده، اطلاعاتی در دست نیست. البته در مورد جزئیات این قابلیت اطلاعاتی در دست نیست و احتمالا فعال کردن آن باعث خواهد شد پردازنده با تمام قدرت و در بالاترین فرکانس خود شروع به کار کندد که البته شارژدهی باتری را نیز بهشدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.
با این همه؛ در حال حاضر نمیتوان هیچ کدام از حدسها را تأیید کرد و باید منتظر ماند و دید که سامسونگ در مراسم خود - که احتمالا اواخر سال ۹۵ یا اوایل سال ۹۶ برگزار میشود - چه ویژگیهای جدیدی به همراه پرچمدار خود معرفی خواهد کرد.
جنرال موتورز اعتقاد دارد برای یک جعبهدندهی خودکار تعداد ۹ یا ۱۰ دنده کافی است و حتی میتوان دندههای بیشتری نیز داشت.
ما دوران جعبهدندههای ۳ و ۴ سرعته را گذراندهایم و زمانی که شرکت ZF در سال ۲۰۰۱ جعبهدندهی ۶ سرعتهی خودکار خود برای بیامو سری ۷ را رونمایی کرد، چنین اقدامی یک قدم روبهجلو و آیندهنگرانه تلقی میشد؛ اما تنها کمی بعد از آن، مرسدس بنز از جعبهدندهی ۷ سرعتهی خود رونمایی کرد. در سال ۲۰۰۷ نیز لکسوس با عرضهی جعبهدندهی ۸ سرعتهی خودکار برای مدل LS از رقبا پیشی گرفت.
به سال ۲۰۱۷ که برسیم آکورا مدل MDX خود را با جعبهدندهی ۹ سرعتهی خودکار روانهی بازار خواهد کرد؛ در حالی که جنرال موتورز هم عرضهی محصولاتی را با جعبهدندهی ۹ سرعته برنامهریزی کرده است. اکنون فورد F-150، پرفروشترین خودرو در امریکای شمالی نیز به جعبهدندهی ۱۰ سرعته مجهز شده است.
اما سؤالی که در این بین به ذهن خطور میکند این است که؛ چه تعداد دنده برای یک خودرو کافی است؟ اصولا چه تعداد دنده زیاد محسوب میشود؟ و اینکه آیا با افزایش تعداد دندهها در جعبهدندههای خودکار، بازدهی آنها کاهش پیدا میکند؟
جنرال موتورز بر این باور است که تعداد ۹ دنده برای یک خودرو کافی است و میتوان با کمی اغماض تعداد ۱۰ دنده را نیز معقول دانست. جعبهدندهی ۹ سرعتهی جنرال موتورز برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و در مدل شورولت مالیبو، مدل دیزلی شورولت کروز ۲۰۱۷ و خودروی شورولت 2018 Equinox مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این جعبهدنده برای استفاده در خودروهای محرک جلو طراحی و ساخته شده است.
کریس میگر، مدیر اجرایی بخش جعبهدنده و سختافزار الکتریکی جنرال موتورز در گفتوگو با واردز اتو در این باره میگوید: «از نظر ما تعداد بیش از ۱۰ دنده، مزایای چندانی ندارد.»
اما وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است در آینده شاهد تعداد دندهی بیشتری باشیم، گفت با توجه به اینکه تا همین چند دههی پیش تصور جعبهدندههای ۹ و ۱۰ سرعته ممکن نبود، از همین رو هیچچیز غیرممکن نیست و نمیتوان با اطمینان به این سؤال پاسخ داد.
گرچه هماکنون جعبهدندههای ۷، ۸، ۹ و ۱۰ سرعته به دنیای اتومبیلها وارد شدهاند؛ اما بر اساس آمار بهدستآمده، همچنان ۵۵ درصد از خودروهای بهفروشرفته در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ مجهز به جعبهدندهی ۶ سرعتهی خودکار هستند.
آمار یادشده ممکن است رو به افول باشد؛ ولی بهکارگیری جعبهدندهی ۱۰ سرعته روی پیکاپها (پرفروشترین خودروهای بازار امریکا) در حال بدل شدن به مسئلهای رایج است.
برندان آیرایب، مدیرعامل کمپانی آکیولس به پست جدیدی منتقل شد و حالا بهعنوان مدیرعامل بخش پشتیبانی از واقعیت مجازی روی پیسی مشغول به کار است.
طبق جدیدترین اخبار منتشرشده، تغییراتی در کمپانی آکیولس به وجود آمده و در حال حاضر تیم توسعه کمپانی به دو گروه تقسیم شده است. گروه اول، وظیفه کار کردن روی واقعیت مجازی پیسی را بر عهده دارند. از اینرو در آینده احتمالا شاهد گسترش بازار فروش آکیولس خواهیم بود. همچنین مدیر این بخش، برندان آیرایب داست حال دیگر در سمت جدیدی به ایفای نقش میپردازد. وی در این باره میگوید:
از همان لحظهای که رشد کردیم، عمیقا روز به روز دلم برای ساخت و توسعه یک محصول جدید تنگ میشد. ما با یکدیگر مجموعهای کامل از افرادی مشتاق را که در ساخت بهترین دستگاه واقعیت مجازی دخیل بودند، به وجود آوردیم و بخش جالب ماجرا این است که تازه اول راه هستیم. فیسبوک یکی از کمپانیهایی است که روی واقعیت مجازی حساب بلندمدت باز کرده است و از اینرو در آینده شاهد تجربیات واقعیت مجازی در زمینههای مختلفی خواهیم بود.
بزرگتر کردن مقیاس دنیای واقعیت مجازی، نیازمند بزرگتر کردن مقیاس کاری کمپانی آکیولس است تا بتوانیم با سرعت بیشتر به مواردی که میخواهیم برسیم. برای این کار تصمیم گرفتیم استراتژی جدیدی پیادهسازی کنیم و دو گروه مختلف برای توسعه و ساخت تشکیل دادیم. گروه اول برای پیسی و گروه دوم برای پلتفرم موبایل.
جان توماسون، وظیفهی هدایت گروه واقعیت مجازی پلتفرم موبایل را در اختیار خواهد داشت. همچنین آیرایب در ادامه اعلام کرد وی با توماسون و مایک شروپفر، مدیر بخش تکنولوژی فیسبوک، همکاری میکنند تا بتوانند یک مدیرعامل جدید برای کمپانی آکیولس پیدا کنند.
استانبول پرطرفدارترین شهر ترکیه، قدمتی به درازای تاریخ دارد. در این مقاله با کجارو همرا باشید تا برنامهی سفری از این شهر را بخوانید که جاذبههای گردشگری برجستهی این شهر را پوشش میدهد.
اگر قصد سفر به استانبول را دارید و میخواهید از تمامی جاذبههای آن دیدن کنید، در این مقاله با کجارو همراه باشید تا علاوه بر معرفی کوتاه جاذبههای برتر شهر، راهنمای بازدید و چگونگی رسیدن به آنها را بخوانید. در این برنامه میتوانید با کاخ توپ کاپی، مسجد ایاصوفیه، بازار بزرگ استانبول، مسجد سلیمانیه و مسجد رستم پاشا آشنا شوید. سفر خود را از کاخ توپ کاپی آغاز میکنیم و به ترتیب به جاذبههای دیگر میرویم.
کاخ توپ کاپی، به جای مانده از اواسط قرن ۱۵ میلادی، یکی از کاخ های بسیار زیبا در شهر استانبول ترکیه است. این کاخ علاوه بر این که در طول ۴۰ دهه حکومت سلطان های عثمانی از زمان سلطان محمد دوم تا سلطان عبدالمجید محل سکونت بوده است، محلی برای مراسم و تفریحات سلطنتی نیز بوده است.
مسافرین به طور معمول ۱ ساعت و نیم در این کاخ سپری میکنند اما گشتن در این کاخ نیاز به سه تا چهار ساعت زمان نیاز دارد که به طبع در زمان اوج مسافرت ها شلوغتر نیز خواهد بود. در زمان بازدید از این کاخ از کفش و لباس راحت دریغ نکنید چرا که در طول این مدت بایستی قدم زده یا بایستید. همچنین در فصول گرم، آب و نوشیدنی کافی به همراه خود داشته باشید چرا که کافهی موجود در کاخ، قیمتهایی نامتعارف دارد.
قیمت بلیط برای ورود به بارگاه دوم در موزه ۱۳ دلار است و همچنین اگر میخواهید از حرم بازدید کنید باید بلیط دیگری به قیمت ۷ دلار خریداری کنید؛ البته در صورتی که بلیط گذر توریستی استانبول خریداری کردهاید نیازی به خریداری این بلیط نیست. امکان بازدید از این موزه همه روزه غیر از پنجشنبهها از ساعت ۹ صبح الی ۷ بعد ظهر وجود دارد.
این مسجد که در مرکز شهر استانبول قرار دارد با قبهها و منارههای بلندش به نوعی نماد استانبول است. این مسجد که در ابتدا یک کلیسا بود پس از فتح استانبول توسط محمد دوم به مسجد تبدیل شد. فاصله ی کاخ توپکاپی تا این مسجد ۵ دقیقه پیادهروی است. دسترسی به مسجد ایاصوفیه نیز به لطف شبکهی وسیع اتوبوس، مترو و تراموای استانبول، به راحتی میسر شده است. میدان ایاصوفیه نیز میدانی است که به خاطر وجود مسجد ایاصوفیه نامگذاری شده است. این مسجد همه روزه ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر در فصول پاییز و زمستان و در فصول دیگر از ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز است.
بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمیترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده دنیا است. این بازار در سال ۱۴۴۵ توسط سلطان محمد دوم بنا شد. بازار بزرگ استانبول جمعا دارای ۳ هزار حجره است . این بازار روزانه بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار بازدیدکننده دارد. فاصلهی این بازار از مسجد ایاصوفیه یک مسافت ۱۴ دقیقهای با خودرو است. در این بازار میتوانید اقلامی از قبیل طلا و جواهرات، مبلمان، فرش و چرم را خریداری کنید.
مسجد سلیمانیه شامل بناهایی همانند مقبرهی سلیمان و همسرش و همچنین مهر ماه سلطان همسر رستم پاشا است. این مسجد در سال ۱۵۵۷ ساخته شد. سلیمانیه دومین مسجد بزرگ در استانبول است. این مسجد گنبدی به ارتفاع ۴۷ متر به ضخامت ۲۷/۵ متر دارد. ۴ مناره به ارتفاع ۷۲ متر دارد.
مسجد رستم پاشا در سال ۱۵۶۱ به دستور رستم پاشا که وزیر اعظم عثمانی بود ساخته شد. در این مسجد چینیکاریهایی از نقوش گلهایی همانند میخک، لاله، زنبق، مینا و رز است. این دُر درخشان و جواهر مخفی معماری عثمانی، توسط معمار معروف، معمار سنان ساخته شده است. این مسجد کوچک و باشکوه، به دستور رستم پاشا، صدراعظم سلطان سلیمان ساخته شده است. زمانی که صحبت از کاشیکاریهای زیبا باشد، اکثر افراد نام مسجد آبی را ذکر میکنند در حالی که باارزشترین کاشیکاریهای ایزنیک در این مسجد دیده میشوند. این مسجد در یک مکان کاملا در دسترس در چند قدمی بازار ادویه یکی دیگر از جاذبههای گردشگری استانبول واقع شده است.
سامسونگ الکترونیکس در پی آن است تا سال ۲۰۱۷ میلادی را با کسب سود عملیاتی ۲۵.۲۳ میلیارد دلاری به پایان برساند و مسیر خود برای رسیدن به روزهای خوب را ادامه دهد.
گزارشهای برگرفته از رسانههای کرهای ، نشان از این دارند که سامسونگ طی هفتهی جاری، نشستهای بینالمللی استراتژیک خود را با حضور بخشهای مختلف فعال زیر پرچم این کمپانی برگزار میکند تا هدفگذاری خود برای سال ۲۰۱۷ میلادی را مشخص کند. بر اساس اطلاعات ارائهشده، غول کرهای در نظر دارد طی سال ۲۰۱۷ میلادی به سود عملیاتی ۲۵.۲۳ میلیارد دلاری دست یابد. بخش ارتباطات موبایل و فناوری اطلاعات سامسونگ دیروز جلسهای با حضور شین جانگ کیون برگزار کرد و در پی آن، بخش محصولات الکترونیک مصرفی و راهکارهای سیستمی نیز جلساتی با مقامات سامسونگ برگزار میکنند که هدف از آن روشن شدن راههای دست یافتن به سود عملیاتی ۲۵.۲۳ میلیارد دلاری در سال آیندهی میلادی است.
سامسونگ الکترونیکس در سال ۲۰۱۳ رکورد بالاترین سود عملیاتی خود را ثبت کرد. این کمپانی سه سال پیش موفق شد سود عملیاتی ۳۰.۹۵ میلیارد دلاری کسب کند که بالاترین نرخ سود کسبشده توسط کرهایها در طول دوران فعالیت این کمپانی است. بر اساس اطلاعات ارائهشده، سامسونگ به دنبال رسیدن به این میزان سود عملیاتی تعیینشده در سال ۲۰۱۷ میلادی است. افزایش قیمت پنلهای نمایشی، تراشهها و افزایش ارزش دلار را باید از جملهی عواملی خواند که به افزایش سود عملیاتی سامسونگ طی سال آیندهی میلادی کمک خواهند کرد.
انتظار میرفت سامسونگ الکترونیکس میزان فروش سالیانهی خود طی ۱۲ ماه سال جاری را به بیش از ۱۶۸.۲۱ میلیارد دلار برساند که نتیجهی آن افزایش سود عملیاتی این کمپانی به بیش از ۲۵.۲۳ میلیارد دلار بود، ولی مشکل پیشآمده برای گلکسی نوت ۷ بسیاری از برنامههای از پیش تعیینشده توسط این کمپانی را به هم ریخت. انفجار گلکسی نوت ۷ سامسونگ باعث شد سامسونگ متحمل ضرر ۵.۸۹ میلیارد دلاری شود.