پیوند ها
بیش از ۶۰ سال قدمت، برای نیسان اسکای لاین موفقیت بزرگی است، خودوریی که امروزه با نام GT-R و با لقب گودزیلا، سوپراسپورتهای میلیون دلاری جهان خودرو را به چالش میکشد.
هرچند نیسان GT-R مدرن از سال ۲۰۰۸ ظهور کرد و با شکستن رکوردهای سرعت در جایجای جهان بر سر زبانها افتاد و ازطرفی مدل قبلی آن در سری فیلمهای سریع و خشن Fast and Furious چشمها را خیره کرد اما به این راحتی نمی توان از تاریخچهی آن صرف نظر کرد. از سویی دیگر باید این واقعیت را نیز قبول کرد که تا قبل از سال های ۲۰۰۰، نزدیک به ۴۰ سال، نیسان GT-R صرفا یک خودروی سریع روی جلد مجلههای ژاپنی بود و هوادارانی به این اندازه مشتاق، در سطح جهانی نداشت.
اولین نیسان با نام اسکایلاین در سال ۱۹۵۷ عرضه شد. در آن دوران نیسان زیر سایه خودروسازان بزرگ ژاپن همچون تویوتا قرار داشت و تولید اسکایلاین برای این برند، آغازگر فصل تازه ای بود. در آن روزها هدف این کارخانه، صرفا بقای در بازار بود و ساخت خودرویی اسپرت و پرشتاب در برنامههای آن دیده نمیشد.
اسکایلاین اولیه، با نام کامل Prince Skyline ALSID بین سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴ بیش از ۳۳ هزار دستگاه فروش داشت و برای نیسان یک موفقیت کامل محسوب میشد. خودرویی الهام گرفته از نمونههای امریکایی همکلاس خود که با فضایی مناسب برای سرنشینان و پیشرانهای ۱.۵ لیتری در زمان خود، برای اقشار متوسط جامعه مناسب و موردپسند واقع شد. از دیگر نکات مهم در این خودروی کلاسیک ژاپنی، همکاری طراح بزرگ ایتالیایی آقای جیووانی میچلوتی Giovanni Michelotti بود که بعدها طرحهای افسانهای ایشان در فراری، مازراتی و خصوصا بیامو مدل ۲۰۰۲، او را به چهرهای جاودانه در تاریخ خودروسازی جهان تبدیل کرد.
ترکیب GT-R به عنوان لقبی برای یک خودروی اسپرت و اهل مسابقه برای اولین بار روی نسل دوم اسکایلاین که از ۱۹۶۹ تولید شد، قرار گرفت. موتورشوی توکیو ۱۹۶۸ فرصتی برای نمایش این خودرو بود که بعدها با داشتن ۲در به جای ۴در و حالتی کوپهمانند در بدنه عرضه شد. قلب تپنده این درنده ژاپنی را پیشرانه ۲ لیتری ۶ سیلندر خطی به قدرت ۱۶۰ اسببخار تامین میکرد که با کد S20 شناخته میشد. این خودرو، هاکوسوکا Hakosuka لقب گرفت که مخفف ژاپنی واژههای جعبه و اسکایلاین (به معنی خط افق) است.
اولین GT-R توان رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را داشته و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۶ ثانیه طی میکرد. از این خودرو بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ نزدیک به ۲۰۰۰ دستگاه تولید شد و در مسابقات جایزه بزرگ JAF (=فدراسیون اتومبیلرانی ژاپن) موفقیتهای زیادی را کسب نمود.
نسل دوم GT-R از ۱۹۷۳ معرفی شد و برای اولین بار، صرفا به صورت ۲در کوپه عرضه شد. پیشرانه ۲لیتری S20 قلب تپنده این خودرو بود و گیربکس 5 سرعته دستی روی آن قرار میگرفت. برخلاف نسخه قبلی، این مدل در امریکا و دیگر نقاط جهان عرضه شد و به دلیل استفاده از ترانهای غربی در تبلیغات آن، به نام “Ken & Mary” (نام خوانندههای این ترانه) شهرت یافت.
این خودرو فروش خوبی در بازارهای خارج از ژاپن نداشت و در امریکا به دلیل بحران سوخت و در اروپا به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ایمنی آن زمان، عرضه ناموفقی را تجربه کرد.
بیش از ۱۶ سال گذشت تا نیسان، شکست نسل قبل GT-R را فراموش کند و از ۱۹۸۹ طرحی تازه بر این نام بزند. در این زمان، نیسان دیگر خودروسازی عادی و منحصر به ژاپن نبود و در جایجای جهان شهرت خوبی داشت اما در سبد محصولات خود، خودرویی اسپرت و جوانپسند را کم داشت.
نسل سوم GT-R با سامانه دودیفرانسیل مدرن ATTESA و سیستم تعلیق بهینه سازی شده نیسان حرفهای زیادی برای گفتن داشت. پیشرانه توربوشارژ ۲.۶ لیتری، ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت و گشتاور ۳۵۲ نیوتنمتر را تامین میکرد. در آن زمان، شتاب خیرهکنندهی صفرتاصد کیلومتر در ساعت ۵.۶ ثانیه و توانایی طی مسافت ۴۰۰ متر در ۱۴ ثانیه، برای خودرویی در این کلاس جالب توجه بود. نسخه دیگری از این خودرو برای مسابقات کلاس A فدراسیون جهانی اتومبیل رانی (FIA) در سال ۱۹۹۱ آماده شد که با ۵۵۰ اسب بخار قدرت، فاتح رقابت های ۲۴ ساعته اسپانیا گردید.
این نسل از نیسان اسکایلاین بین سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ یک موفقیت تمام عیار بود و بیش از ۴۳ هزار دستگاه از آن تولید و فروخته شد.
نسل بعدی GT-R با همان پیشرانه نسل قبل و با اندکی بهینه سازی در بدنه و سیستم تعلیق در سال ۱۹۹۵ با کد R33 عرضه شد. در مدل جدید گشتاور اندکی افزایش یافته و توان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۵ ثانیه کاهش یافته بود. اما زمانی شهرت GT-R عالم گیر شد که رکورد ۷ دقیقه و ۵۹ ثانیه را در پیست جهنم سبز آلمان، نوربرگرینگ Nürburgring ثبت کرد.
نسخه دیگری از این خودرو با کد R400 در سال ۱۹۹۷ عرضه شد که به لطف توربوشارژهای قدرمندتر نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. شتاب صفر تا صد کیلومتر درساعت این مدل دقیقا ۴ثانیه اندازه گیری شد. تنها ۴۴ دستگاه R400 تولید داشت اما لقب گودزیلا برای آن در نشریات استرالیایی بهکار گرفته شد.
بعد از موفقیت نسل های گذشته، نیسان تصمیم گرفت خودرویی با رویکرد کاملا جدی در بحث تواناییهای فنی یک ماشین اسپرت به کار گیرد و نسل پنجم GT-R را با کد R34 در سال ۱۹۹۹ عرضه کند. مدل جدید از تاخیر توربوی کمتری بهرهمند بود و پیشرانه ۲۷۶ اسببخاری آن، شتابگیری بهتر و گشتاور بالاتری داشت. R34 گیربکس ۵ سرعته مدرن نیسان را در اختیار داشت و در بحث آیرودینامیک فوقالعاده بود. کاهش وزن خوبی برای آن انجام گرفته و بالچه عقب آن از فیبر کربن ساخته میشد. کابین این نسل از GT-R فضای مناسبی داشت در حالیکه نسبت به مدل قبلی طول بدنه آن کاهش یافته بود.
حضور این خودرو در سری فیلم های سینمایی سریع و خشن Fast and Furious، شهرت آنرا چند برابر و دوست داران خودروهای پرشتاب را متوجه یک ابرخودروی غیرآلمانی و غیر ایتالیایی کرد.
نسل امروز GT-R بدون شک، افسانه ای ماندگار در تاریخ خودروسازی جهان است. خودرویی که بعد از ۶ سال از توقف تولید نسل قبلی، در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد و از هر نظر مورد تحسین منتقدین قرارگرفت. این خودرو برای سهولت فروش، دیگر اسکایلاین نامیده نشد و صرفا عبارت GT-R روی بدنه آن دیده میشد. این خودرو با کد R35 و با آستانه قیمت تنها ۷۸ هزار دلار، خیلی زود در بازار امریکا جای خود را باز کرد.
مدل عرضه شد در سال ۲۰۰۸، با پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری مجهز به توربوشارژ دوگانه، قدرت ۴۸۰ اسببخار و گشتاور ۵۸۳ نیوتنمتر را تامین می کرد و گیربکس ۶ سرعته دستی مدرن نیسان با دوکلاچ را به همراه داشت. این خودرو در بحث سیستمهای کامپیوتری کنترلی خصوصا ECU فراتر از انتظار و بسیار هوشمند بوده و تا امروز، بارها ارتقا یافته است.
پس از ۹ سال از عرضه این نسل، نیسان GT-R همچنان تولید میشود و مدل پایه آن، با همان پیشرانه ۳.۸ لیتری، ۵۶۵ اسببخار قدرت داشته و شتاب صفرتاصد کیلومتر درساعت ۳.۲ ثانیه را فراهم می کند. سرعت ۳۱۰ کیلومتر درساعت برای این خودرو دستیافتنی است و نسخه ارتقا یافته آن با پسوند نیسمو Nissmo و تجهیزات کامل هم اکنون با قدرت ۶۰۰ اسب بخار و شتاب صفرتاصد کیلومتر درساعت ۲.۹ ثانیه به قیمت ۱۷۶ هزاردلار فروخته میشود.
فیلم کوتاه مروری بر تاریخچه خودروهای نیسان اسکایلاین :
برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه،راه آهن و باند فرودگاه سال1403: -تهیه اتوماتیک و خودکار متره و برآورد،صورت وضعیت در کمترین زمان فقط با وارد کردن شماره آیتم -تهیه ریز متره -تهیه خلاصه متره -تهیه خلاصه فصول -تهیه برگه های مالی و مالی کل -اعمال اتوماتیک ... ...
دانلود جزوه اصول محاسبات مهندسی شیمی استاد مظفریان ... ...
دانلود جزوه آمار و احتمالات مهندسی دکتر ایوزیان ... ...
دانلود جزوه دست نویس استاتیک دکتر محمدحسن نایی (دانشگاه علم و صنعت ایران) ... ...
جزوه دست نویس تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته دکتر مرتضی اسکندری (دانشگاه علوم و فنون مازندران) 370 صفحه کامل با 170 مگابایت حجم ... ...
جزوه دست نویس و اسکن شده درس مدار 2-دکتر نادری استاد دانشگاه امیرکبیر ... ...
جزوه دستنویس و کامل درس نظریه زبانها دکتر میبدی در دانشگاه امیرکبیر ... ...
جزوه کامل حل تمرین سیستم های کنترل خطی استاد رضا زاده ... ...
جزوه کامل و رنگی سیگنال و سیستم دکتر شفیعی ... ...
شما بازدید کنند محترم میتوانید با هزینه ی اندکی فایل (توان و جذر) را تهیه فرمایید. قسمتی از متن : توان و جذر توان توان عملگری در ریاضی است که به صورت an نوشته میشود، به a پایه، و به n هم توان یا نما یا قوه میگویند. وقتی n عددی صحیح باشد، پایه، n ... ...
جزوه کنترل خطی کنکوری استاد شیرین آبادی (طراح سوالات کنکور) ... ...
تقویم اکسل سال 1403 دارای ستون های با قابلیت سرچ و دسته بندی: -یادآوری -پیگیری امور و کارهای شخصی -انبارداری -حسابداری -کنترل پروژه و فعالیتها - مناسب جهت کنترل امور روزانه و برنامه ریزی هفتگی و ماهانه -اعلام ایام تعطیلی و کلیه مناسبت ها -دارای سربرگ فریز شده به ... ...
دانلود جزوه برنامه نویسی سی پلاس پلاس ++C استاد دکتر کمندی ... ...
برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت تاسیسات برقی سال1403: -تهیه اتوماتیک و خودکار متره و برآورد،صورت وضعیت در کمترین زمان فقط با وارد کردن شماره آیتم -تهیه ریز متره -تهیه خلاصه متره -تهیه خلاصه فصول -تهیه برگه های مالی و مالی کل -اعمال اتوماتیک کلیه ضرایب فهرست ... ...
برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت تاسیسات مکانیکی سال1403: -تهیه اتوماتیک و خودکار متره و برآورد،صورت وضعیت در کمترین زمان فقط با وارد کردن شماره آیتم -تهیه ریز متره -تهیه خلاصه متره -تهیه خلاصه فصول -تهیه برگه های مالی و مالی کل -اعمال اتوماتیک کلیه ضرایب ... ...
فرمت فایل: ورد - Word کتاب سبز - قابل ویرایش ) تعداد صفحه : 13پر خورانی ( توربو شارژ) توضیح : دستگاه توربو شارژ (دستگاه پرخورانی توربینی ) ، توربینی است که با گاز اگزوز به حرکت در می آید و پروانه یک کمپرسور گریز از مرکز را به حرکت در می آورد . کمپرسور غالباً بین ... ...
جزوه کامل و عالی برای استاتیک دکتر شاهرخ حسینی هاشمی ... ...
برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت ابنیه سال1403: -تهیه اتوماتیک و خودکار متره و برآورد،صورت وضعیت در کمترین زمان فقط با وارد کردن شماره آیتم -تهیه ریز متره -تهیه خلاصه متره -تهیه خلاصه فصول -تهیه برگه های مالی و مالی کل -اعمال اتوماتیک کلیه ضرایب فهرست ... ...